Suojele

Perusfysiologian mukaan liikkumattomuus aiheuttaa kehon nivelten jäykistymistä, sekä lihasten heikkenemistä. Tunti liikunnan harrastamista päivässä on tyhjää parempi vaihtoehto - mutta pitkällä tähtäimellä se ei poista 8+ tunnin liikkumattomuuden aiheuttamia ongelmia

Mikäli pystyt poistamaan, tai edes vähentämään, kehosi toimintaan mukautumisen kautta negatiivisesti vaikuttavia asioita, voit saada aikaan positiivisia muutoksia ilman tarvetta varsinaiselle harjoittelulle. Voit rakentaa tavoillasi toimivaa pohjaa, josta lähteä liikkumaan enemmän. 

Tässä pari yksinkertaista asiaa, jotka voit tehdä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen eteen - myös paljasjalkailuun siirtymisen kannalta

Istu vähemmän erilaisilla tuoleilla. Mitä enemmän istut, sitä enemmän lonkkien koukistajalihaksesi tiukentuvat ja alkavat estämään lonkan ojentumista taaksepäin. Yhtälailla pakaralihaksesi heikkenevät käytön puutteesta ja niistä tulee heikot ojentamaan lonkkaa (lonkan koukistajien kiristystä vastaan). Tämä johtaa liikekompensaatioiden syntyyn, joiden seurauksena ojennusta aletaan tuottamaan enemmän esim. lanneselästä, joka ylikuormittuu ja alkaa mahdollisesti kipuilemaan. 

Sen sijaan istu lattialla, tai käytä kyykkyä lepoasentona. Lisäät lonkkien liikkuvuutta ja hallintaa, koska joudut käyttämään niitä enemmän laskeutuessasi lattialle.

Vähennä tai lopeta kokonaan jalkojen toimintaa estävien korollisten, paksupohjaisten ja kapeiden kenkien käyttö. Pyri käyttämään ihmisen jalan toimintaa mahdollistavia kenkiä, kuten paljasjalkakenkiä tai kulje paljain jaloin.