ATSI 3 series: Mitä odottaa?

ATSI 3 series on mainio ja vahvistava piristysruiske asennollesi ja liikkumisellesi, mutta se ei ole ihmelääke. Jos sinulla on jokin tila, joka saattaisi estää manuaalisen käsittelyn, tiedustele asiaa lääkäriltäsi. Akuutissa tulehdustilassa tai - sairaudessa, hoitosarjan tekeminen ei tule kysymykseen. Se on erittäin tehokas keino selvittää kroonisia kiputiloja, joilla on rakenteellinen ja biomekaaninen alkuperä, sitä ei kuitenkaan ole suunniteltu parannukseksi mihinkään sairauteen tai ensiavuksi loukkaantumisesta johtuvaan vammaan. Tarkista terapeutiltasi mikäli et ole varma, voitko käydä hoitosarjaa läpi.

Voit tietenkin käydä kokeilemassa yksittäistä ATSI-käyntiä, jotta saat selville sopiiko menetelmä sinulle. Parhaan, pysyvimmän ja kehittyvimmän tuloksen saat kuitenkin aikaiseksi käymällä läpi koko hoitosarjan. Sarjan voi käydä läpi viikossa tai voit levittää sen kolmelle viikolle. Jos hoitokerrat ovat liian lähekkäin, kehosi ei välttämättä ehdi käymään läpi saamaansa informaatiota. Mikäli hoitokerrat karkaavat liian kauas toisistaan, on riskinä tulosten heikentyminen.

Prosessi alkaa yleensä haastattelulla, jossa käydään läpi historiaasi ja nykyisiä tapojasi olla ja tehdä asioita. Terapeuttisi haluaa yleensä tarkastella asentoasi seisten sekä liikkeessä ennen kuin varsinainen työ alkaa, jotta hän saa kuvan kehosi tämän hetkisestä rakenteesta ja sen toiminnasta. Yksi tehokas keino huomata käsittelyn aikana tapahtuneita muutoksia on ottaa valokuva ennen hoitokertaa ja sen jälkeen, jotta sinäkin voit konkreettisesti huomata mitä on tapahtunut. Saattaa olla, että mitään suurta, näkyvää muutosta ei kuitenkaan tapahdu, minkä vuoksi onkin tärkeää tarkastella hoidon vaikuttavuutta omien tuntemustensa kautta.

Varsinainen käsittely tehdään hierontapyödällä, tietyissä tapauksissa myös tuolilla tai jakkaralla. Asiakas on hoidon aikana yleensä alusvaatteisillaan, ilman peitteitä tai pyyhkeitä. Terapeuttisi tulee käyttämään sormiaan, käsiään, kyynärvarsiaan tai kyynärpäitään hakeakseen kontaktin tarkastelun alla oleviin kudoksiin. Sitten hän pyytää sinua liikuttamaan kyseistä aluetta tietyllä tapaa, kun hän samalla aukaisee ja siirtelee kudoksiasi. Kudosten avaaminen voi tuottaa polttavaa tunnetta, kuten intensiivinen joogavenytys tai kauan toimettomana olleen lihaksen harjoittaminen. Mahdollinen kipu, mikäli tuntemuksesi etenee niin pitkälle, pitäisi olla hetkittäistä ja siedettävää. Muista kommunikoida terapeuttisi kanssa, jotta löydätte sopivan tavan työskennellä mahdollisimman suuren hyödyn saavuttamiseksi. Tarkoituksena on saavuttaa tasapainossa oleva ja kivuton keho, sen vuoksi voi olla tarpeen kokea kehoosi varastoitunutta kipua samalla, kun se poistuu sinusta, etenkin traumatisoituneilla alueilla.

Trauman kokenut kudos saattaa myös sisältää tunneperäistä kipua. Vaikka terapeuttisi ei ole psykologi, heidät on opetettu olemaan hienovaraisia työskennellessään kyseisillä alueilla, mikäli kehosi rakenne ja tavoiteltu lopputulos sitä vaatii. Muista kommunikoida terapeuttisi kanssa, jotta löydätte sopivan tavan työskennellä.

Kukin hoitokerta käsittelee faskiajärjestelmäsi eri tasoja tai kehosi eri osien suhteita toisiinsa. Työtä tehdään tavoitteellisesti ympäri kehoasi, edeten pinnallisista rakenteista syvempiin ja takaisin. Terapeuttisi ei välttämättä tule työskentelemään siellä missä sinä koet oireita, koska koko kehosi vaikuttaa oireittesi muodostumiseen. Kolarissa sattuva niskan retkahdusvamma on esimerkiksi muutamia päiviä niskasi ongelma, parissa viikossa koko selkäsi ongelma ja kuukausien kuluessa koko kehosi ongelma.

Ei ole epätavallista kokea kummallisia tuntemuksia hoitokertojen välillä - ruumiillisia tai tunneperäisia. Ota yhteyttä terapeuttiisi, mikäli ne tuottavat sinulle huolta. Kauan unohduksissa olleet kivuliaat asiat saattavat tulla hetkittäin esiin, tämä on positiivinen merkki siitä, että kehosi on alkanut avautumaan. Lukemalla tekstin "Kuinka valmistautua?", voit saada asiaa helpottavia vinkkejä.

ATSI 3 series on projekti, jossa on alku, keskikohta ja loppu. Se ei ole ikuisesti jatkuvaa terapiaa. Viimeisen hoitokerran jälkeen saavutetut tulokset ja muutokset tulevat jatkumaan, kun jatkat elämääsi.

Sarjan voi käydä kokonaisuudessaan läpi uudestaan vähintään neljän viikon päästä edellisen sarjan loppumisen jälkeen. Uuden hoitosarjan tavoitteena on mennä syvemmälle kehoosi, ja siten päästä tehokkaammin muokkaamaan tapojasi olla ja liikkua. Voi olla, että sinulle riittää kehoasi "virittävä" kertakäynti kerran pari vuodessa. Tai voit itse pitää huolta saavutuista tuloksista harrastamalla esimerkiksi joogaa, tai chitä, käymällä Feldenkrais-terapiassa tai seuraamalla harjoitusohjelmaasi - mikä vain tuntuu sinusta parhaalta vaihtoehdolta.